Tillbaka till Tonis hemsida
Toni Schönfelder A lifetime of innovation
Mina favoritlänkar, kolla in
Debattartiklar Ryssland
Klicka på den artikel du vill läsa
- 57 test
- 56 Advokat Sergei Magnitsky torterades till döds i ryskt fängelse, avslöjade största skattebedrägeriet i Rysslands historia
- 55 Ryska Journalister mördas och lemlestas
- 54 Medvedev på väg till WTO, Ewa Björling, Handelsminister
- 53 Nu omfördelas makten och pengarna i Ryssland
- 52 Varning för total rättslöshet
- 47 Vladimir Ryzjkovs parti är snart tystat i valet nästa år åker det ut
- 46 Aftonbladet har en utmärkt Rysslands Information på en särskilt länk
- 45 Så undergräver Putin USA:s inflytande
- 44 Ryssland; Journalistiken har förvandlats till en enda stor clownföreställning sep 2006
- 43 Göran Persson har desavouerat KU, JO och JK – som ursprungligen inrättades för att motverka envälde. ”Putinisering” på svenska
- 42 Kommunismens fall ödelade välfärden april 2006
- 41 Spruckna kakelplattor, rostränder i badkaret, blötlagda underkläder i handfatet och det matta ljuset från en naken glödlampa. April 06
- 40 Vi kan inte förbli försvarslösa eller isolerade, Februari 2006
- 38 Kommer Putin att sluta som Gorbatjov?
- 37 Rysslands imperiekomplex
- 36 Rysslands väg tilbaks till Sovjet, är man där nu? sep 2004
- 35 Bakom Rysslands bedrägliga fasad av Stefan Hedlund,
- 34 I Vorkuta vill ingen egentligen bo. Ändå gör 130.000 människor det - ättlingar till offren för Stalins terror
- 33 På väg mot en rysk polisstat?
- 32 En fara att vara framgångsrik i Ryssland
- 31 Den nuvarande ryska stabiliteten kan vara i fara (juli 2003)
- 30
- 29 Väcker Chirac den ryska björnen? 13 mars -03
- 28 Nytt parti segrare i Lettland
- 27 Poliser som rånar Turister i St Petersburg
- 26 Economic Crash No One Saw Coming 10 Year after No 2
- 25 Ryssland styrs med dekret vilket inte exakt ökar rättssäkerheten för investerare är det högst besvärligt.
- 24
- 23 Vem har kontrollen över Ryssland år 2002
- 22 Vladimir Golovlyov shot dead in contract killing aug 2002
- 21 Glada miner för Ryska aktiefonder augusti 2002
- 20 Gryning för rysk ekonomi
- 19 Så skapas en oligark
- 18 Kärnvapen endast 30 mil från Blekinge
- 17 Åtta dagar som skakade Ryssland
- 16 Ryssland är mer komplicerad än så
- 15 Putin angriper finansmän och medier
- 12 Putin lockas att rusta Ryssland
- 11 Ordförande Mao skärskådad , broder i brutalitet till Hitler och Stalin
- 10 Med anledning av debatt i DN 15 januari 2000
- 9 Nya Ryssland med maktambitioner
- 8 Sept 1999 Med anledning av den ryska jakten på terrorister !
- 7 DEN RYSKA KRISEN (Publicerad i Svenska Dagbladet)
- 6 Skillnaden mellan USA gangster tiden och Ryssland
- 5 Rysslandsartikeln september 1998
- 4 Föredrag Rotary Stockholm jan 1999
- 2 Varning för Ryssland ? , publicerad i Dagens Industri 1998
- 1 Var det så klokt att "hjälpa" Ryssland
TaxFree handelns vara och icke vara
Tillägnad buss- och kollektiv branschen av Toni Schönfelder oberoende
och fri debattör
Artiklar som du bara måste läsa,Vakna upp i Sverige!
Debatt artiklar av Harald Rosén (Det gäller flyg)
Toni Schönfelder A lifetime of innovation
Debate - Opinion in English Russia and Baltic States
Back to Toni Schönfelders homepage
Web library, My favorites
Toni Schönfelder A lifetime of innovation
Verschiedenes in Deutsch
Toni Schönfelder A lifetime of innovation
|
 
 
I Vladimir Sorokins "Is" blandas genrer som science fiction och historisk roman. Resultatet blir en bladvändare, skriver Gabriella Håkansson  
 
 
Spruckna kakelplattor, rostränder i badkaret, blötlagda underkläder i handfatet och det matta ljuset från en naken glödlampa. Så ungefär kan man sammanfatta det trånga livsrum människorna i Vladimir Sorokins nya roman "Is" vistas i. Ute i Moskvas slitna betongförorter frodas knarkhandel, prostitution, antisemitism och revolutionär subkultur.  
 
För somliga handlar det om ett plågsamt nedstigande genom sexhandel och drogmissbruk mot ett allt mindre människovärde. För andra handlar det om att genom ultravåld och maktmissbruk hålla sig kvar på toppen av de kriminellas parnass. Något mellanting tycks inte existera. Inte heller någon nåd.  
 
För somliga handlar det om ett plågsamt nedstigande genom sexhandel och drogmissbruk mot ett allt mindre människovärde. För andra handlar det om att genom ultravåld och maktmissbruk hålla sig kvar på toppen av de kriminellas parnass. Något mellanting tycks inte existera. Inte heller någon nåd.  
 
Ur den här aspekten kan den ryske kultförfattaren Sorokin tyckas syssla med samma sak som filmaren Quentin Tarantino, eller kanske snarare dansken Nicolas Vinding Refn, som i sin "Pusher"-trilogi lyft det amerikanskt influerade ultravåldet till nya höjder. I snabba klipp och utan några konstifika grepp gestaltas här en allt hårdare, allt vidrigare våldsmaskin. Höjdpunkten är när våldet eskalerar till ett ironiskt skratt. Ett skratt som distanserar och som garanterar att ingen tappar ansiktet inför det fruktansvärda. Everyone stays cool.  
 
Men Sorokin är inte amerikan. Han är ryss, och han skriver i en specifikt rysk tradition. Hans nya roman är liksom den förra ("Blått fett" från 2001) en riktig bladvändare. I Moskva härjar en mystisk sekt av blonda och blåögda människor som kidnappar människor och slår dem i bröstet med en isslägga. Syftet är att väcka "de sovande" och få deras hjärtan att börja tala. Sekten skyr inga medel för att nå sitt mål. Brutalt och hjärtlöst slår de ihjäl en oändlig rad oskyldiga människor, eller "köttmaskiner" som de kallar dem.  
 
Sorokin skildrar den bisarra sektens framväxt och umbäranden under kommunisttiden, men man kan förstås lika gärna säga att han i fiktionens form skildrar Sovjeterans brutalitet och korrupta maktsystem. Det är smart gjort.  
 
Kanske kan man se denna spännande hybrid av science fiction och historieskrivning som ett sätt för en yngre generation att bearbeta det förflutna?  
 
Men för att återvända till Tarantino. I senaste numret av Glänta (4/05) skriver Anders Johansson en underhållande essä om Mel Gibsons "The passion of the Christ". Han berättar om hur kraven på splatter och hyperrealism i den hollywoodska filmmaskinen gjorde att Gibson tvingades använda en robot för att tillräckligt övertygande kunna skildra Jesu lidande för den våldstillvanda publiken.  
 
Parallellen till Sorokin är slående. Jag läser hans bok som en direkt kommentar till det amerikanska underhållningsvåldets fixering vid kontroll. Det som hos Sorokin händer med dem vars hjärtan "börjar tala" är att de drabbas av ett outhärdligt medlidande med mänskligheten, ja, med allt levande. De faller i hejdlös gråt och "deras ansikten förändras". De bryter ihop och krackelerar.  
 
Kanske precis så som vi i våra religiösa ikoner har försökt fånga Jesus offer i form av ett sublimt lidande blont och blåögt ansikte (ibland med ett överdimensionerat pulserande köttrött hjärta i mitten av bröstet).  
 
Ja, Vladimir Sorokin är alltså ryss. Hans symbolspråk är mättat av religiösa bilder samtidigt som han inte väjer för det låga och smutsiga i skildringarna av den postsovjetiska vardagsmisären.  
 
En modern Dostojevskij kanske? Nja, inte riktigt. Dels är det inte stilen eller det psykologiska djupet som för hans berättelser framåt (ärligt talat är han varken någon god stilist eller särskilt framstående människokännare), utan snarare hans förmåga att dra in läsaren i något som på en gång är spännande och djupt gåtfullt.  
 
Den enda själsfrände jag för stunden kan komma på är Michel Faber, som i debutromanen "Under skinnet" från 2001 låter en förklädd kvinna åka runt och plocka upp manliga liftare som hon för till en hemsk köttfabrik.  
 
Det är uppenbart att båda författarna har hittat radikalt nya sätt att skriva om samtiden på. De hämtar inslag av genrer som science fiction, fantasy och fantastik, men utan att för den skull skriva in sig i någon specifik tradition.  
 
Båda lyfter våldet som ett bärande tema i sina berättelser, och båda väljer att såväl skildra som att problematisera det. Det är kanske inte stor litteratur, men det är befriande att läsa romaner som tar nya grepp om slitna teman och som förmår underhålla samtidigt som de vägrar distansera sig från det riktigt svåra, till exempel genom ironi eller slipprig sentimentalitet.  
 
I sitt hemland betraktas Sorokin förstås som obekväm. En rysk kritiker har kallat honom för en "desperat avantgardist", och visst, sett ur ett europeiskt perspektiv kan hans visionära längtan till en mer autentisk människosort inlemmas i både en rysk existentialistisk tradition och en lång reaktionär modernistisk kanon.  
 
Här är dock inte platsen för att lägga ut texten om detta. Det räcker med att läsa Vladimir Sorokin. Han har faktiskt något att berätta.  
 
 
Författare: Vladimir Sorokin  
Titel: "Is"  
Utländsk titel: (Ljod)  
Översättare: Ben Hellman  
Förlag: Norstedts  
 
Reklam för Spanien
Söker du information om Spanien -- Använd dig av min web http://www.spaininformation.org
Här hittar du allt
Fair use notice
The Toni Schönfelder Newsletter and website contains copyrighted material the use of which
has not always been specifically authorised by the copyright owner. The
material is being made available for purposes of education and
discussion in order to better understand the complex nature of
corruption in today's world. I believe this constitutes a "fair use" of
any such copyrighted material as provided for in relevant national laws.
The material is distributed without profit to those who have expressed
an interest in receiving the included information for research and
educational purposes. If you wish to use copyrighted material from this
site for purposes of your own that go beyond "fair use", you must obtain
permission from the copyright owner. Toni Schönfelder cannot guarantee that the
information contained in the Corruption News service is complete
and correct or be liable for any loss incurred as a result of its use.
Nor can Toni Schönfelder be responsible for any subsequent use of the material.
Denna sida är producerad av Toni Schönfelder. Avsändaren har inget ansvar för innehållet i sidor som är länkade -- allt material som finns i egen producerade sidorna får användas fritt och utan kostnad.
Esta página ha sido realizada por el Sr. D. Toni Schönfelder.Los realizadores de la página no se hacen responsables del contenido de las páginas enlazadas a la presente. Toda la información existente en las páginas de realización propia pueden ser utilizadas libremente y sin ningún tipo de coste.
This page has been produced by Mr Toni Schönfelder. The sender does not take any responsibility for the contents of the linked pages. The whole material in the own produced page can be used free of charge.
|